VANCLEE
|
|
De constructeur Vanclee Buggy PVBA was vroeger gehuisvest in de Kasteeldreef 67 te 8871 Egem, België.
Buggy 1300
Ongetwijfeld het klassieke buggy-profiel op verkort VW-onderstel, maar dan toch met een opvallend sportieve look. Een zeer schuine voorruit beklemtoont deze sportiviteit. De Vanclee was leverbaar met motoren gaande van 1200 tot 1700 cc (uit de VW 411). Het is een 2+2 zitter, die naargelang de versie uitgerust werd met een metalen of met een polyesteren voorruitkader. Ook de deurtjes in plexi staan erg mooi bij dit model. Bemerk de prachtige hard-top. Duidelijk een oefening voor de highway.
Fotoalbum
Highway
Met het oorspronkelijke buggy-model als uitgangspunt bouwde Vanclee deze sport-buggy. Instappen gebeurt via het imposante opklappende dak (met klapdakje). Rondom overal glas. Opmerkelijk zijn de vierkante koplampen.
Fotoalbum
Emmet/Mungo/EMU
Meer jeep dan buggy. En niet meteen moeders' mooiste. Kreeg heel wat verschillende namen en evolueerde ook telkens een beetje qua model.
Gebouwd op een Citroën 2 PK-onderstel met een vormgeving die aan de Mehari doet denken. Alleen heeft deze Emmet beter sluitende (maar loodzware) deuren. Naar keuze is het voertuig met open of gesloten laadruimte te rijden. Ook de deuren kunnen verwijderd worden. De eerste voorstelling had plaats in Brussel in januari '78. De naam van het voertuig veranderde voortdurend: eerst Emmet, dan Mungo en tenslotte EMU.
Fotoalbum
...
Links
de Mungo-pagina van José B, Citroënliefhebber pur sang